Tenkrát to byly aktuality

23.07.2016 20:29

01.06.2000

  • V platnost vstoupila TNŽ 28 0080 pro vnější označení hnacích vozidel a vozů osobní dopravy. Tato norma platí pro provedení a umístění vnějšího označení na hnacích vozidlech a vozech osobní dopravy, které jsou ve vlastnictví Českých drah a jsou provozované na celostátních a regionálních drahách a na vlečkách. Norma neplatí pro vnější označení speciálních vozidel. Nově vyráběná ( zařazovaná ) vozidla musí vyhovovat ustanovením této normy dnem jejich uvedení do provozu. Výkresová dokumentace vnějšího označení nápisů stávajících vozidel bude v souladu s touto normou upravena nebo dopracována nejpozději do 31.12. 2004 jako změna podkladů schváleného typu vozidla. 

 

19.09.2000

  • Do zkušebního provozu byl v Bohumíně nasazen vůz Aee 50 54 19-38 011-6., jehož vzduchotechnický systém je vybaven tzv. "částečnou" klimatizací. Úprava vozu byla provedena v ŽOS České Velenice a.s.

07.10.2000

  • Dne 1.9.2000 zavedly České dráhy nové označování dvojkolí železničních kolejových vozidel. Identifikační pásky, které se natahují na nápravu obsahují následující údaje : značka majitele, typ dvojkolí, značení ve smyslu předpisu RIV čl. 34.6.3. ,materiál nápravy, defektoskopická kontrola nápravy, materiál kola, ultrazvuková kontrola věnců kol. 

 

12.10.2000

  • V měsíci září byla v ŽOS České Velenice a.s. zahájena oprava parní lokomotivy 477. 043. Ta je historicky spojena s ukončením oprav parních lokomotiv v Československu v roce 1979 v téže firmě.

 

20.10.2000

  • Dne 17.10. 2000 bylo Drážním úřadem vydáno pro vůz Aee 61 54 19-38 011-3 Rozhodnutí o schválení změny od schváleného typu drážního vozidla. V praxi to znamená, že se do pravidelného provozu zařadí osobní vůz vybavený částečnou klimatizací. Slavnostní předání se uskuteční v úterý 24.10 2000 v Bohumíně.

 

28.10.2000

  • V ŽOS České Velenice a.s. probíhá oprava kotle parní lokomotivy 92.2271. Lokomotiva patří rakouskému spolku Martinsberger Lokalbahnverein.

30.10.2000

  • Opravy parních lokomotiv a kotlů v Č.Velenicích v období 1996 - 2000. 

 919.138  

 Říjen 1996  

 524.984

 Listopad 1996

 464.102

 Leden 1997

 354.7152

 Únor 1997

 36.003

 Květen 1997

 354.7152

 Červenec 1997

 770.086

 Říjen 1997

 77.250

 Prosinec 1997 

 U 11

 Prosinec 1998

 434.2186

 Duben 1999

 310.023

 Říjen 1999

 498.022

 Březen 2000

 354.7152

 Květen 2000

 918.138

 Červen 2000

 310.093

 Červen 2000

 01 1102

 Září 2000

 

10.11.2000

  • Kvůli vstupu strategického partnera se ŽOS České Velenice a.s. koncem listopadu zřejmě rozdělí na dvě společnosti - ŽOS České Velenice CZ a ŽOS České Velenice servis ( Železničář 44/2000) - podrobnější článek viz Hospodářské noviny.

 

16.11.2000

  • Vlečka spojila park se železnicí
  • Nadnárodní česko-rakouský projekt Hospodářského parku v Českých Velenicích a Gmündu, který na české straně zatím využívají tři firmy, disponuje od včerejška železniční vlečkou v délce 3,6 kilometru. Ta spojuje park s nádražím Českých drah. "Vlečka zkvalitní nabídku pro současné i potenciální investory v parku. Pokud ji budou opravdu využívat, nastane jistě zklidnění nákladní dopravy ve městě," míní starosta Českých Velenic Zdeněk Marek. Značně záleží na tom, jak kvalitní služby dráhy investorům poskytnou. Evropská unie, rakouský stát a akciová společnost Hospodářský park do vlečky investovaly přes 100 milionů korun, což je podle starosty pozoruhodná částka. "Význam má pro oba státy. Vlečka se přimyká těsně k hranicím, snadno se může přehoupnout v budoucnu na rakouské území," uvedl Marek.

 

17.11.2000

  • Od 1.1. 2001 končí na rakouské úzkokolejce Waldviertler Schmalspurbahn nákladní přeprava.Rail Cargo Austria tuto skutečnost oznámil všem svým zákazníkům. Důvodem je nerentabilita přepravy.O krásách tratí mezi Gmündem , Litschau a Großgerungs se dozvíte na adrese Waldviertler Schmalspurbahn.

 

01.12.2000

  • Kapotovaná rychlíková parní lokomotiva 01 1102 patří společnosti Nostalgie Express Berlin e.V. V roce 1996 byla lokomotiva kompletně opravena v Meiningenu a v létě letošního roku absolvovala s určitými komplikacemi tlakovou zkoušku kotle v ŽOS České Velenice a.s.. Zmíněná dílna v Meiningenu prezentuje svoji činnost na stránkách www.dampflokwerk.de.

 

  • Opravy železničních kolejových vozidel v bývalém Československu byly před rokem 1989 zajišťovány 16 železničními opravnami a strojírnami ( Česká Lípa, Louny, Plzeň, Nymburk, Ostrava, Šumperk, Vrútky,Trnava, Zvolen, Děčín, Chomutov, České Velenice, Praha Bubny, Kolín, Krnov, Česká Třebová ). Jejich počet se v průběhu let zmenšil o 2 .

09.01.2001

  • V ŽOS České Velenice CZ a.s. byla dokončena oprava kotle rakouské parní lokomotivy 92.2271 pro Martinsberger Lokalbahnverain. 
 

07.02.2001

  • Další opravená parní lokomotiva z Českých Velenic

ŽOS České Velenice a.s. si dne 30.11.2000 připsaly na své konto další kompletně opravenou parní lokomotivu. Stala se jí rakouská úzkorozchodná lokomotiva 298.205, která byla pod továrním číslem 4785 vyrobena v roce 1902 firmou Krauss v Linci . V letech 1939 - 1950 byla pod označením U 37.101 dokonce nasazena i na našem území. Zmiňují se o tom Jindřichohradecké místní dráhy v přehledu své historie. Nyní lokomotiva patří NÖLB (Niederösterreichische Lokalbahnen - Betriebsgesellschaft ). Tento spolek organizuje nostalgické jízdy a zajišťuje provoz na úzkorozchodné trati Kienberg - Gaming - Lunz am See. Svůj první vlak odveze lokomotiva 298.205 na jaře příštího roku, při otevření nové sezóny. 

 

14.03.2001

  • Rekonstrukce vozu řady Bmee na lůžkový vůz WLABmee

Dne 22.2.2001 představily České dráhy a JLV.a.s., spolu s firmou MOVO , s.r.o. Plzeň lůžkový vůz nové řady WLABmee 61 54 70-71 002-6. Dalších 8 vozů by mělo být dodáno v nejbližší době. Více se můžete dočíst v Železničáři 8/2001. 

 
 

22.03.2001

  • Lokomotivy v novém kabátě

Nákladem 1,5 mil vznikla ze staré remízy lakovna pro opravovaná vozidla v PJ Tábor. Jedná se již o třetí lakovnu v síti ČD. Tak to aspoň tvrdí Železničář 10/2001.

  •  Pohled do údržby DKV ONJ Praha

Jeden z mála článků, který se dotýká problematiky údržby osobních železničních vozů. Je v něm spousta zajímavých postřehů. Např. " Dříve to bylo tak,že každý osobní vagón musel jednou za osmnáct měsíců projít dílenskou opravou a u tzv vozů RIC byla tato lhůta o půl roku kratší.Tím, že jsme přešli na kilometrické proběhy , tak se některé vagóny dostanou do dílen až jednou za pět let. V mezidobí provádí DKV na těchto vozech jen technické kontroly, takže se dá říci , že dílenská údržba byla na těchto vozech odbourána ". Čtenář nechť si udělá úsudek sám. Bylo by jistě zajímavé nahlédnout do údržby třeba rakouských dílen v Simmeringu. A potom srovnávat. Železničář 5/2001. 

 

05.05.2001

  • Den otevřených dveří v ŽOS České Velenice CZ a.s.

Zcela narychlo a neočekávaně proběhl v sobotu 5.5.2001 Den otevřených dveří v ŽOS České Velenice CZ a.s.. Jednalo se o doprovodný program akce nesoucí název " ... bez hranic " Náhodný návštěvník si tak mohl prohlédnout v areálu firmy unikátní společenství 3 zatopených parních lokomotiv, z nichž co jméno, to pojem. Řeč je o Mikádu, Albatrosu a Papouškovi. Číselně 387.043, 498.022 a 477.043.Opodál skromně postával vršovický čtyřkolák 434.2186, v hale potom rám a kotel rakouské lokomotivy 52.7612. K úplnému výčtu chybí už jen rozpracovaný kotel pro lokomotivu 433.002 a odstavená rakouská parní lokomotiva S12 čekající na výsledek poptávkového řízení. Pozornému návštěvníkovi zcela jistě neunikla další historická lahůdka a tou byly rozebrané podvozky slavného salónního vozu Aza 080 prvního prezidenta Československé republiky. Kdo měl štěstí a byl v sobotu 5. května v Č.Velenicích, ten si mohl podrobně prohlédnout několik velice zajímavých technických památek. 

 

27.07.2001

  • Dne 27. 7. 2001 byla v úseku České Velenice – Chlum u Třeboně uskutečněna zkušební jízda rakouské parní lokomotivy 52.7612 patřící firmě  Brenner & Brenner. Zkušební jízda byla završením opravy, kterou provedly ŽOS České Velenice CZ a.s.

 

15.09.2001

  • Černá série parních lokomotiv v Německu

 V létě loňského roku jste mohli na kolejích ČD krátce zahlédnout německou proudnicovou parní lokomotivu 01 1102, která je známá také pod jménem Blue Lady . Bylo to v době, když se vracela po menší opravě kotle z Českých Velenic zpět do Německa. Zpráva , která byla uveřejněna na internetovém Lok-Reportu mluví o tom, , že majitel  N.E.B. Nostalgie-Express Berlin Verein má s lokomotivou nepříjemné starosti a z toho vyplývající těžko řešitelné problémy. Lokomotiva byla totiž v noci z 8. na 9. září 2001 silně poškozena požárem. Stalo se to v čase, kdy byla odstavena z provozu. Příčiny požáru jsou předmětem úředního vyšetřování, jehož výsledky nejsou v tuto chvíli známy.Jedno je jisté, náklady na opravu nebudou nižší než 250 000 DM. Majitel se prostřednictvím zprávy v Lok-Reportu obrátil na všechny příznivce této lokomotivy se žádostí o finanční pomoc. Je to v září už třetí historická parní lokomotiva , která utrpěla vážnou nehodu. Začátkem září vykolejila 86 744 z železničního muzea Minden a 9.9.2001 měla stejnou nehodu lokomotiva 52 5933 na Atmetalbahn ve Vestfálsku.

 

05.12.2001

  • České Velenice - Akciová společnost ŽOS České Velenice a.s., která se zabývá opravami a modernizací železničních kolejových vozidel, byla k poslednímu listopadu zrušena bez likvidace formou rozdělení na a. s. ŽOS České Velenice CZ a a. s. ŽOS České Velenice servis. O zrušení firmy rozhodli na mimořádné valné hromadě akcionáři, kteří současně odhlasovali projekt rozdělení na dvě nástupnické společnosti. "Důvodem pro rozhodnutí akcionářů bylo vytvoření podmínek pro vstup strategického partnera do oboru oprav kolejových vozidel a tento krok umožní objektivizaci ocenění jejího majetku," uvedl člen představenstva Ludvík Trsek. Organizační změny podle něj zaměstnanost 440 pracovníků výrazně neovlivní. Ze záměru rozdělení také vyplývá, že hlavním předmětem podnikání ŽOS České Velenice CZ zůstává opravárenství železničních osobních vagónů.
  • (peš, ČTK) 

01.07.2002

  • Lokomotiva 556.0506 zase v provozu
 Seznam parních lokomotiv opravených v ŽOS  České Velenice CZ a.s. se na konci června rozrostl o lokomotivu 556.0506. Ta patřila svého času mezi nejfotografovanější československou parní lokomotivu, neboť dlouhá léta  obstarávala jako staniční záloha přetahy do rakouského Gmündu, kam  mohli snadno zájemci z celé Evropy  před otevřením hranic zajíždět. Zkušební jízda se zátěží se uskutečnila 20. června 
 

27.08.2002

·         "Kolovůz" předán do provozu

Do zkušebního provozu byl s označením Bt 50 54 21-19 085-8 zařazen na sklonku srpna  čtyřnápravový velkoprostorový osobní vůz s oddílem pro přepravu spoluzavazadel . Pod tímto dlouhým názvem se skrývá vůz na přepravu cestujících, ,ale také i jízdních kol. Vznikl iniciativou firmy ŽOS České Velenice CZ a.s. a veřejnosti se poprvé představil na červnové výstavě Czech Raildays 2002. „Kolovůz“ byl upraven z původního vozu řady Bt,výrobce Vagónka Studénka. Může v něm cestovat až 52 sedících cestujících a 16 jízdních kol. Provozován bude v obvodu DKV Plzeň.

 

25.10.2002

  • Další oprava parní lokomotivy zahájena

ŽOS České Velenice CZ a.s. pokračují v tradici oprav parních lokomotiv. V polovině října byla zahájena oprava další lokomotivy. Tentokráte se jedná o německou parní lokomotivu 23 058, která je od roku 1975 ve službách švýcarské sekce EUROVAPORU v Sulgenu. Těchto lokomotiv bylo v průběhu let 1950 – 1959 vyrobeno celkem 105 a do dnešních dnů se jich zachovalo 8. Ve většině případů byly používány na vedení těžkých osobních vlaků, někdy také rychlíků. Konstrukční řešení pochází z období 2. světové války. K zamýšlené výrobě 400 ks lokomotiv však už z důvodu nástupu nových trakcí nedošlo. Lokomotiva 23 058 by měla být opravena do poloviny příštího roku.

 

06.12.2002

  • Jedna z nejstarších parních lokomotiv v opravě

 Nejstarší provozuschopnou parní lokomotivou Rakouska by se měla v blízké budoucnosti stát lokomotiva řady 29, která je ve vlastnictví spolku Steirische Eisenbahnfreunde ( StEF ) . Ještě před rokem měl spolek zájem opravit lokomotivu v ŽOS České Velenice CZ a.s. Naplněná kapacita jediného opravce parních lokomotiv u nás však rozhodla o tom, že se do opravy museli pustit vlastními silami. Celkem 205 těchto lokomotiv bylo v rozmezí let 1860 až 1872 vyrobeno vídeňskou firmou Maschinenfabrik STEG. V roce 1925 bylo v provozu ještě 17 strojů této konstrukce. Po II. světové válce zůstalo v Rakousku 5 lokomotiv, z nichž čtyři s pořadovými čísly 671, 674, 677 a 680 byly nasazeny na soukromé dráze Graz-Köflacher-Bahn ( GKB ). V aktivní službě tam také oslavily své sté narozeniny. O několik let později byla lokomotiva 674 vyměněna za maďarskou lokomotivu 1665 a dnes si ji můžete prohlédnout v Dopravním muzeu v Budapešti. Podobný osud potkal lokomotivu 680, která se stala exponátem Technického muzea v Berlíně. Lokomotiva 667 skončila v roce 1965 na šrotišti. Nejlépe dopadla lokomotiva 671. V letech 1960 až 1970 byla nasazována při nejrůznějších zvláštních jízdách a účinkovala také při filmování.V roce 1975 se jí ujal spolek  StEF a dokázal ji udržet v provozuschopném stavu až do roku 1999. V současné době je lokomotiva rozebrána v hale GKB a podstupuje další důkladnou opravu. Až bude dokončena , vrátí se jí opět primát nejstarší rakouské provozní parní lokomotivy.

 

25.02.2003

  • V ŽOS České Velenice CZ a.s. proběhla tlaková zkouška rakouské parní lokomotivy  52. 4984. V práci je parní lokomotiva 23. 058 švýcarského spolku Eurovapor Sulgen.

23.03.2003

  • Premiéra parní lokomotivy  555. 0153 se uskuteční v sobotu 29. 03. 2003 v Praze. Klub historie kolejové dopravy  ( KHKD ) a společnost HERKULES  KHKD pořádá první jízdu opravené parní lokomotivy 555. 0153 pro veřejnost.
  • Parní lokomotiva 555. 0153  byla v roce 1960 prodána do uhelných dolů Kreka v Jugoslávii, kde sloužila do roku 1990. V roce 1991 byla prodána do Rakouska, odkud ji KHKD získal. Po vyvazovací opravě v ŽOS České Velenice CZ a.s. vykonala lokomotiva v únoru 2003 technicko-bezpečnostní zkoušku a stala se tak další provozuschopnou parní lokomotivou KHKD.

 

27.03.2003

  • Oprava parní lokomotivy 310. 922 se chýlí ke konci. Zkušební jízda proběhne 4. 4. 2003 v úseku České Velenice - Suchdol nad Lužnicí a zpět.
  • Oprava parní lokomotivy 23. 058 by měla být v Českých Velenicích  dokončena do 30. 9. 2003. Původní termín se posouvá.
  • Lokomotiva 475. 179 byla v tomto týdnu zatažena do haly ŽOS České Velenice CZ a.s.
  • Opravený kotel lokomotivy 354. 195 je v Českých Velenicích  připraven k transportu do Lužné   
 

04.04.2003

  • Dne 4. 4. 2003 absolvovala v traťovém úseku České Velenice – Suchdol nad Lužnicí  zkušební jízdu parní lokomotiva  310. 922. Tím byla završena oprava, kterou provedla firma ŽOS České Velenice CZ a.s. Jednalo se o vyvazovací opravu, při které byly prohlédnuty a dle potřeby opraveny jednotlivé konstrukční díly parní lokomotivy. V lepším stavu je nyní  mechanická brzda, závěsy, vahadla, těsnění topných dvířek kotle, mazací lisy, pohon, rozvod, nově vylité pánve nápravových ložisek, ojniční a spojniční čepy, kompresor. S lokomotivou se určitě v tomto roce mnohokrát potkáte při nejrůznějších slavnostních, nostalgických či příležitostních jízdách.
  • Jídelní vůz WRmee 61 54 88-81 018-0 ( historicky třetí vůz s klimatizací u ČD ) byl podroben vyvazovací opravě v ŽOS  České Velenice CZ a.s. a byl přepraven na okruh v Cerhenicích. Bude se ověřovat elektrická kompatibilita. V rámci opravy totiž vůz obdržel nové CZE z Dubnice a zbavil se italského Parizzi.
  • Opravený kotel parní lokomotivy 354. 159 čeká v Českých Velenicích na transportní vůz, aby se mohl odvézt do Lužné.
  •  Oprava rakouské úzkorozchodné lokomotivy S12 probíhá v ŽOS České Velenice CZ a.s. a její dokončení se očekává na konci září 2003.
  • Oprava parní lokomotivy 354. 159 probíhá v Lužné a její dokončení se předpokládá ještě před začátkem léta.
  • Parní lokomotiva 498. 106 se loučí slavnostní jízdou v Brně dne 12. 4. 2003. Propadá kotel.
 

06.04.2003

  • Železnice má na evropském kontinentu více než stosedmdesátiletou historii. Její nejslavnější období připomínají různé technické či stavební památky. Nostalgickou atmosféru prvních desetiletí minulého století se snaží navozovat dobové vlakové soupravy v čele s unikátními parními lokomotivami. Kdo by neznal například Orient – express, který v době své největší slávy disponoval  flotilou asi 200 salonních vozů. Jeden ze zvláštních vlaků tohoto typu si můžete prohlédnout i vy a to v případě, že v pátek 23. 5. 2003 navštívíte hlavní nádraží v Mnichově a zúčastníte se prezentace soupravy s názvem Majestic Imperator Train de Luxe, případně se druhý den v tomto vlaku svezete při propagační jízdě, kterou pořádá firma Dampf plus. Domovskou stanicí soupravy je rakouská Vídeň. Tam se také před lety zrodila myšlenka připomenout si salónní vlak císaře Františka Josefa I, kterým cestovala ne jedna státní návštěva, císařští hosté, císař sám a využívala ho také i proslulá císařovna Sisi pro cesty  po nejrůznějších tratích tehdejší rakousko – uherské říše. Vozy salónního císařského vlaku byly vyrobeny firmou Ringhoffer v Praze. Iniciátor myšlenky na obnovení salónního vlaku bývalý strojvedoucí Gottfried O. Rieck se svými partnery  postupně upravil šest standardních osobních vozů do dnešní podoby. Významnou měrou mu v tom pomohli řemeslníci firmy ŽOS České Velenice CZ a.s., kteří představám zákazníka dali konkrétní podobu. Přestavby vozů probíhaly postupně v minulém desetiletí a několik let je souprava kompletní. Vlak je sestaven s pěti cestovních a jednoho servisního vagonu.Každý má své jméno a tak se můžete svézt vozem Salon I, Excelsior, Ambassador, Elisabeth nebo Equipage. Servisní vůz pro přípravu jídel a občerstvení, pro přepravu zavazadel a doprovodný personál se jmenuje Fourgon. Soupravu  nebo jen některý z vozů využívají  cestovní kanceláře pro přepravu svých klientů zejména mezi městy  Vídeň, Salcburk, Mnichov, Budapešť, Praha nebo Benátky. Nabízejí komfort, nevšední cestovatelské zážitky a nostalgické poohlédnutí za dobou dávno již minulou.
 

08.04.2003

  • V Č. Velenicích oficiálně předána  z opravy parní lokomotiva 310. 922 . První jízda v Jihlavě v pátek 25. 4. 2003.
  • Včera byl ze žst. České Velenice vypraven do Lužné nákladní vagón s opraveným kotlem lokomotivy 354. 195.
 

22.04.2003

  • Další velká parní lokomotiva řady 52 se zařadí mezi provozuschopné stroje. Vše tomu v Českých Velenicích  nasvědčuje. Zkušební jízda v úseku České Velenice - Suchdol nad Lužnicí se uskuteční 25. 4. 2003. Zkušební jízda se zátěží by měla být provedena v úterý 29. 4. 2003 v úseku České Velenice - Veselí nad Lužnicí. Následující den by se měla vrátit na své domovské koleje v Rakousku.
  • V Českých Velenicích se to velkými lokomotivami jenom hemží. V areálu ŽOS jsou odstaveny  556. 0506 a 555. 0153. O víkendu se čeká společná cesta do rakouského Gmündu.

 24.04.2003

  • Dnes byla zatopena v Č. Velenicích lokomotiva 52. 4984. Všichni si přejí , aby zítřejší zkušební jízda dopadla dobře a lokomotiva se mohla podívat o víkendu do Rakouska.
  • Albatros měl v Č. Velenicích pružnici. Už je zpátky.
  • V Českých Velenicích potřebují pro opravy vozů Btx ( Bix, Balm-k) tlumivku k rotačnímu měniči.

30.04.2003

  • Dnes si zástupce ÖBB  převzal v ŽOS České Velenice CZ a.s.. opravenou parní lokomotivu 52.4984.Náročná zakázka náročného zákazníka byla realizována v dohodnutém termínu. První akcí bude představení lokomotivy před domácím publikem v sobotu 3. 5. 2003 v Knittelfeldu. Kdo si lokomotivu nestačil prohlédnout v Č. Velenicích má možnost ji vidět v Setzthalu ve dnech 9. až 11. června v čele nostalgických vlaků.  Na fotografii Františka Vysokého z Ústí nad Labem je zachycena lokomotiva 52. 4984 při zkušební jízdě v úseku mezi Č. Velenicemi a Novou Vsí nad Lužnicí.

01.05.2003

  • Oprava parní lokomotivy 52.4984
  • Počet provozuschopných parních lokomotiv se neustále mění. Některé odcházejí na nucený odpočinek, jmenujme například lokomotivu 498.106, která se s veřejností rozloučila slavnostní jízdou 12. 4. 2003, jiné stojí na počátku své další kariéry. Do druhé skupiny se 30. dubna letošního roku zařadila rakouská parní lokomotiva 52.4984, která díky firmě ŽOS České Velenice CZ a.s. rozšířila park provozuschopných strojů  našeho jižního souseda.O opravě této lokomotivy se začalo hovořit v létě roku 2001. Bylo to v době, kdy už byla více než rok odstavena z provozu. Dne 27. 8. 2001 prohlédli lokomotivu 52. 4984 odborní pracovníci ŽOS a vypracovali první zprávu o jejím technickém stavu. To byl jeden ze základních podkladů pro další jednání, která vyústila v objednávku vystavenou Rakouskými spolkovými železnicemi na sklonku ledna 2002. Lokomotiva 52.4984 byla už mezitím deponována v Gmündu a čekala jen na pokyn k přepravě do Českých Velenic. To se stalo 22. 2. 2002.Tím okamžikem se rozběhly práce, které měly skončit v září 2002. Zevrubná prohlídka demontovaného kotle  v červnu téhož roku však naprosto změnila harmonogram opravy. Verdikt rakouského kotelního komisaře byl neúprosný. Výměna kroužků válcového kotle, nový nožní rám skříňového kotle, nástavky v topeništi a další požadavky vyplývající z technického stavu kotle  posunuly dokončení opravy až do jara roku 2003. K tomu se přidaly problémy s tendrovou nápravou, která nevyhověla defektoskopické zkoušce. Prvním mezníkem při opravě lokomotivy byla tlaková zkouška kotle. Ta proběhla 27. 2. 2003. Od tohoto dne vše směřovalo k termínu 30. 4. 2003. Brzdové zařízení, elektroinstalace, parní stroj a rozvod, závaz dvojkolí, kompletní montáž a první zatopení. Dne 25. 4. 2003 se lokomotiva  poprvé rozjela vlastní silou.V úterý 29. 4. 2003 si k tomu přibrala několik nákladních vagónů a odtáhla je do Veselí nad Lužnicí a zpět do českých Velenic. Zkušební jízda se zátěží dopadla dobře. Zjištěné závady se odstranily a 30. 4. 2003 si lokomotivu převzal odpovědný zástupce ÖBB. Dílo bylo dokonáno. Tentýž den se lokomotiva 52.4984 vrátila na své domovské koleje Rakouských spolkových železnic. Jednou z jejích prvních velkých akcí bude účast ne setkání parních lokomotiv v Selzthalu ve dnech 7. až  9. června.     
 

06.05.2003

  • "Také proto přijeli na poslední jízdu v sobotu 12. dubna  odborníci z dílen  v Českých Velenicích. Parní lokomotivu 498.106 s přezdívkou albatros ještě před cestou důkladně prohlédli, aby si udělali obrázek  o technickém stavu a předběžném rozsahu  potřebných oprava. Do měsíce chtějí předložit předběžnou kalkulaci nákladů". Tolik Železničář 17/2003. Na upřesněnou dodávám, že prohlídka lokomotivy se uskutečnila o den dříve v pátek 11. dubna a velenické dílny zastupovali pánové Bambule a Fichta.

 

11.05.2003

  • Něco z historie oprav osobních vozů. V rámci "Koncepce  rozvoje opravárenské základny ČSD", která byla schválena vládou ČSSR usnesením čís. 273/73, jsou Železniční opravny a strojírny Plzeň, závod České Velenice určeny pro opravu čtyřnápravových osobních vozů. Až do roku 1982 se v Č. Velenicích prováděly pouze generální opravy vozů vyrobených v NDR, MLR a ve Studénce.Prodloužením časových lhůt  mezi jednotlivými periodickými opravami došlo ke změně struktury oprav. Počet generálních oprav má sestupnou tendenci a narůstá počet středních oprav. Píše se rok 1985 a řeč je o opravách vozů v Českých Velenicích.

rok

1974

1975

1976

1977

1978

1979

1980

1981

1982

1983

1984

1985

střední

0

0

0

0

0

0

0

1

70

34

84

178

generální

339

332

290

278

234

249

265

277

210

273

224

188

    

14.05.2003

  • Určení rozsahu opravy kotle lokomotivy 475.179 v Č. Velenicích proběhne nejpozději do 22. 05. 03
  • Tlaková zkouška kotle  parní lokomotivy 23.058 bude v Č. Velenicích  provedena nejpozději do poloviny června                     

22.05.2003

  • Určení rozsahu opravy kotle lokomotivy 475.179 v Č. Velenicích mělo proběhnout do  22. 05. 03. Tak se i stalo. Dnes už je vše jasné a lze říci, že to ani z daleka nebude tak velký rozsah opravy jako např. u 52.4984. 

29.05.2003

  • O štěstí mohli mluvit účastníci jízdy parního vlaku na úzkorozchodné trati Gmünd – Gross Gerungs ve čtvrtek 29. 5. 2003. Plně obsazený vlak tažený parní lokomotivou 399.04 se totiž na železničním přejezdu u zastávky Eichberg srazil s traktorem a jeho vlekem. Vina byla jednoznačně na straně řidiče traktoru, který s kolize vyvázl bez zranění. Ve vlaku došlo ke zranění 2 osob.Lokomotiva 399.04, která byla před několika lety kompletně opravena v blízkých Českých Velenicích, odešla ze střetu nejvíce poškozena. Zničené přední víko levého parního válce, ohnutá pístnice, zničený brzdový vzduchojem a mnoho jiných šrámů teď vyřadí parní lokomotivu z provozu.Před zahájením turistické sezóny tak přichází Waldviertel o jednu ze svých atrakcí.  

30.05.2003

  • Zpráva z tisku : " Železniční opravny chtějí žalovat stát ". Tuzemské železniční opravny chtějí kvůli vysokým dluhům zažalovat státní organizaci Správa železniční dopravní cesty  ( SŽDC ),která jim jako nástupkyně Českých drah dluží zhruba 600 miliónů korun.

02.06.2003

  • Lokomotiva 52.4984 opustila před měsícem ŽOS České Velenice CZ a.s. Od té doby absolvovala 5 jízd a najezdila asi 1000 km. Před nasazením v Selzthalu si ji prohlédli pracovníci ŽOS. Vyměnili pojišťovací ventil, ucpávky, odstranili několik netěsností.

15.06.2003

  • "Tato skupina nadšenců se teď snaží shromáždit co nejvíce finančních prostředků, aby mohla opravit nyní neprovozní parní lokomotivu 434.0170". Řeč je o společnosti Posázavský Pacifik  ( zdroj : Železničář 22/2003  ). Lokomotiva stejné řady je pod označením 56.3115 k vidění u Graz-Köflacher-Bahn ( GKB ).
  • "Ušatá" vyjela naposledy. Stalo se tomu tak 31.5.2003. Potřebná dílenská oprava v železničních opravnách ŽOS v Českých Velenicích  by měla stát sedm a půl miliónu korun a ty se zatím nepodařilo sehnat.Jedná se o parní lokomotivu 464.008 ( zdroj : Obzor 23/2003 )

06.07.2003

  • Ve čtvrtek 3. 7. 2003 bylo až do Č. Velenic slyšet houkání parní úzkorozchodné lokomotivy 399.04, která právě absolvovala zkušební jízdu po opravě násilného poškození ( střet s traktorem dne 29. 5. 2003 viz zpráva z té doby ). Na opravě se podílela i firma ŽOS České Velenice CZ a.s.
  • Ve čtvrtek 3. 7. 2003 byly  do Č. Velenic dopraveny obruče pro parní lokomotivu 475.179. Kotlové trubky jsou již vyrobeny a připraveny k montáži .

13.07.2003

  • Rok 1979 byl pro opravy parních lokomotiv rokem posledním. Připravil jsem základní přehled lokomotiv, které byly v roce 1979 opraveny v Českých Velenicích. První informaci jsem uveřejnil 26. 5. 2003. Nyní jsem se rozhodl, že údaje shrnu do jedné tabulky. Tabulka obsahuje lokomotivy ČSD. Většina lidí ví, že opravdu poslední opravenou parní lokomotivou v Československu  byla 477.043 z Teplárny Malešice.

17.07.2003

  • Tlaková zkouška kotle parní lokomotivy 475.179 se uskutečnila  v Českých Velenicích o den dříve a byla úspěšná. Příští týden bude dokončena výroba přehřívačových článků.
  • Trubky pro kotel lokomotivy  23 058 budou v Českých Velenicích vyrobeny do 31. 7. 03. Oprava lokomotivy bude dokončena na podzim.

24.07.2003

  • Opravená strojvůdcovská budka lokomotivy 479.179 je v Č. Velenicích. Zajistilo DKV Ústí nad Labem.
 

27.07.2003

  • Poslední parní lokomotiva byla v Československu opravena na sklonku roku 1979 ( 477. 043 ). Přes dva roky se v kotlárně ŽOS České Velenice vyráběly střešní konstrukce pro ŽOS Nymburk a rozjížděla se oprava podvozků elektrických lokomotiv řady 489.0, 499.0 a 499.1. To vše do té doby než vyvstala potřeba opravy vytápěcích  kotlů zajišťujících vytápění jednotlivých dep. První tři kotle byly opraveny v roce 1982 viz tabulka. Další potom následovaly až do roku 1993. 

29.07.2003

  • Kotel  parní lokomotivy 475.179 byl v Českých Velenicích zavázán do svého rámu. Oprava dvojkolí probíhá.